Ahad, 13 November 2011

PENGENALAN KEPADA HRIS

a)Apa itu Sis. Maklumat Sumber Manusia :-

HRIS..adalah singkatan kepada HUMAN RESOURSE INFORMATION SYSTEM atau versi BM Sistem Maklumat Sumber Manusia (SMSM)…Kod Subjek SHP 3423 Di mana subjek ni yang saya ambil for this semester, UTM..Kelas setiap AHAD di BK7, FPPSM, UTM ini baru bermula 16 Okt yang lalu diajar oleh DR. NUR NAHA yang sweet n nice lecturer..=)

Sebelum bercerita tentang lebih lanjut, seharusnya kita perlu memahami beberapa istilah penting yang sering digunapakai dalam HRIS adalah seperti :-



SISTEM MAKLUMAT boleh satu kombinasi komponen meliputi manusia, perkakasan, perisian, rangkaian yang berkaitan antara satu sama lain dan saling berinteraksi, memproses dan menghasilkan output yang boleh digunakan untuk mencapai sesuatu objektif. Sistem ini menerima semua data transaksi (in-out)



MANUSIA dikenali sebagai “Pengguna Komputer” iaitu seseorang yang memiliki pengetahuan teknikal berkaitan teknologi maklumat yang menggunakan komputer untuk berhibur,belajar atau bekerja



SUMBER boleh terdiri daripada sumber formal (memo, surat pekeling, surat rasmi), tidak formal (Arahan dan percakapan), dan berkomputer (melibatkan penggunaan komputer, teknologi dan perisian).



DATA adalah fakta mentah (yang belum diproses) yang diperolehi dari sesuatu aktiviti. Cthnya; nama, ukuran tinggi, markah exam, tajuk buku dan bil. brg. Data perlu diproses ke dalam bentuk maklumat.



MAKLUMAT adalah data yang telah diproses ke dalam bentuk yang berguna + bermakna. Cthnya; keputusan exam, senarai brg yang dibeli dan gaji bersih. Maklumat yang dihasilkan oleh sistem maklumat adalah spt laporan, graf, paparan pada skrin.



Menurut Cushing & Romney (1990), SISTEM MAKLUMAT PENGURUSAN adalah set sumber manusia & modal di dalam sesebuah organisasi yang bertanggungjawab untuk mengumpul & memproses data untuk menghasilkan maklumat yang berguna kepada semua tahap pengurus. Maklumat yang disediakan oleh sistem ini akan digunakan oleh pengurus untuk merancang & mengawal aktiviti organisasi .



RUJUKAN : - http://journalarticle.ukm.my/2476/1/JP21-08.pdf



b) Komponen Sistem Maklumat :










c) Peranan & Fungsi Sistem Maklumat :-





d) Kategori Sistem



Suatu sistem maklumat boleh dikategorikan kepada 2 iaitu MANUAL & AUTOMASI; Di mana MANUAL adalah sistem yang tidak menggunakan teknologi sebagai transaksi, biasanya sistem ini TIDAK FORMAL, Diperolehi dari sumber2 bertulis seperti lakaran di atas “paper”, yang ditulis menggunakan pen or sebarang bentuk alat tulis. Biasanya, ia tidak direkodkan, cara penyampaian juga berubah & berbeza bila disampaikn..



Sebelum kehadiran komputer, semua sistem maklumat adalah dalam bentuk MANUAL iaitu proses pengumpulan data dan mengolah maklumat dilaksanakan tanpa menggunakan komputer. Apabila wujudnya komputer, hampir kebanyakan sistem maklumat yang digunakan dewasa ini adalah bentuk AUTOMASI atau menggunakan komputer menyebabkan istilah sistem maklumat menjadi sinonim dengan sistem maklumat berasaskan komputer (CBIS). Sistem maklumat AUTOMASI adalah sistem yang tepat, sistematik dan pantas dapat diwujudkan melalui penggunaan komputer.



RUJUKAN :- http://ihashimi.aurasolution.com/networking/pengenalan_sistem_maklumat.pdf



Mengikut kepahaman saya, SISTEM MAKLUMAT SUMBER MANUSIA merupakan satu kombinasi yang terdiri daripada sistem maklumat berasaskan komputer (meliputi perkakasan, perisian dan rangkaian) dan pengurusannya dikendalikan oleh manusia bermula dr proses kewujudan, pengumpulan, pemprosesan dan pengagihan data kepada bentuk yang diperlukan (softcopy or hardcopy)..SISTEM MAKLUMAT SUMBER MANUSIA adalah salah satu sistem maklumat pengurusan yang perlu dibangunkan dalam sesebuah organisasi bagi mengurus aktiviti-aktiviti sumber manusia seperti perlantikan, latihan, ganjaran, pemecatan dan kenaikan pangkat.



P/S : Perlukah orang mempunyai alat, Pelindung akal dari yang palsu,
Ilmu logika namanya alat, Alat pencapai semua ilmu. (Ibnu Sina)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...